Vi velade lite innan vi kom fram. Direkt efter bron som går över Prasaefloden ska man svänga vänster och in mellan de gamla husen. Tur för oss att vi hittade skyltningen!
Får jag presentera HMTS Prasae. Den här damen har en lång och brokig historia till sjöss! Hon byggdes i USA, närmare bestämt i Californien och sjösattes 18 augusti 1943 under namnet Gallup, New Mexico.
I fören på Gallup har många sjömän stått och tittat ut över havet!
Hon var en patrullerande och eskorterande fregatt under andra världskriget och hennes arbetsområde var Stilla havet! Hon avgick från San Diego 21 juni 1944 och tjänstgjorde bland annat vid Fillipinerna, Nya Guinea och Palauöarna. På väg hem till USA släppte hon av män i Pearl Habour, Hawaii och återvände till San Fracisko 25 december 1944.
Vi tog oss upp på däck via en lejdare och såg oss omkring!
Hon avgick sedan till Dutch Harbour i Alaska där hon patrullerade Norra Stilla Havet! Hon skulle sedan komma att överlåtas till Sovjet och ingå i deras flotta. En förstärkning inför Sovjets medverkan i kriget mot Japan. Hon döptes till EK-22 när hon var i sovjetisk tjänst!
Underhåll, vad är det? Synd att fartyget för stå och förfalla!
När den sovjetiska besättningen var färdigtränad så var det för sent att delta i kriget och hon blev istället patrullbåt i ryska farvatten i Fjärran Östern fram till i november 1949 då hon efter långa förhandlingar lämnades tillbaka till USA i Yokosuka, Japan.
Den här gången är det lek, men i andra tider har det varit blodigt allvar när unga grabbar stod bakom vapnen ombord och försvarade sina trupper.
Hon fick tillbaka sitt ursprungliga namn, Gallup, när hon var tillbaka i den amerikanska marinen. Stannade kvar i öster och gick sedan i tjänst i Koreakriget för USA. Efter Koreakriget 1950-1951 lades hon upp i torrdocka för omfattande reparationer.
Efter reparationerna återvände hon en kort tid till Korea och patrullerade där och återvände sedan 6 oktober 1951 till Yokosuka i Japan.
Små killar gillar också att leka, utan att veta vad som hänt ombord på det här fartyget.
Gallup överfördes till den thailändska marinen kort efter hon återvänt till Japan. Enligt uppgift 29 oktober 1951 och fick då sitt nuvarande namn: HTMS Prasae. Hon var i tjänst för Thailand till 22 juni 2000 då hon avvecklades.
Prasae låg först som ett minnesmärke vid Sattahip Naval Base , men sedan bogserades hon till mynningen av Prasae floden i Rayong-provinsen 27 december 2003, enligt de närboendes önskan eftersom fregattens namn överensstämde med ”deras” flods namn.
Det tackar vi för! Vi hittade till slut ett stycke världshistoria, trots att vi körde fel några gånger!
Källa Wikipedia
Hebbe säger:
Morsning.Tack för den lektionen om ett krigsskepps historia,,den var ganska fantastisk.Tänk om skeppsdäcket kunde tala…Haé Kram.
18 februari, 2016 — 06:20
Znogge säger:
Spännande med ett stycke världshistoria men visst är det synd att underhållet verkar vara sådär…
Kram
18 februari, 2016 — 06:59
åsa i åsele säger:
Intressant. En spännande historia. Tänk om fartyget kunnat prata, berätta sin historia. kram
18 februari, 2016 — 07:17
Steve säger:
Återkommande nya ägare, nytt namn, nya uppgifter. Det är fascinerande detta med hur många olika liv båtar kan leva. Tack för ett intressant stycke världshistoria.
18 februari, 2016 — 07:53
Acki säger:
Inne så fantastiska hittar såna ställen !! ,
18 februari, 2016 — 08:43
marianne säger:
Tack för denna historielektion 🙂
Det är lönt att leta sej fram den krokiga vägen….
Kram
18 februari, 2016 — 09:37
Ditte säger:
Tack för detta stycke världshistoria! Och nu lärde jag mig något nytt igen!
Jättefina bilder och bra info så nu har vi något vi också vill se.
Stor kram!
18 februari, 2016 — 10:36
Musikanta säger:
Hon hade sett mycket av världen 🙂
Kram från Ingrid
18 februari, 2016 — 10:46
Eva säger:
Härligt & fina bilder så önskar dig en fin dag kram
18 februari, 2016 — 11:15
Hanneles bibliotek säger:
Vilken bamse!
18 februari, 2016 — 11:38
moi säger:
En intressant historielektion för oss och en ännu mer påtaglig för er!
Kram
18 februari, 2016 — 15:13
Decdia säger:
Snacka om kvalité när det håller så länge!
18 februari, 2016 — 17:39
Ama de casa säger:
En gammal värdig dam som varit med om mycket 🙂
18 februari, 2016 — 18:21
Ama de casa säger:
Och då tänkte jag närmast på båten, och inte på nån av oss 😉
19 februari, 2016 — 09:32
Gilla säger:
Det var verkligen en intressant historia att läsa. Det är ju nåt visst med gamla fartyg. Synd bara att de tydligen inte har underhållit den bättre.
Sv: Jag mår jättebra och kan faktiskt hålla Berts promenadtakt nu. Förut gick jag mycket långsammare. Idag blev det tvättstugan, men då var jag trött efteråt.
Kram/Gilla
18 februari, 2016 — 21:35
Yvonne säger:
Det var en gammal ”dam” Hon har säkert varit med om mycket………SVAR:Vet inte vem som har kommit på namnet Men det är ett kul namn! Ha det så gott i värmen!Kram!
18 februari, 2016 — 22:25
marianne säger:
Ja, det är dyra leksaker jag har 😉
det finns både billigare och dyrare sadlar men jag håller mej till de i medelklass…
Kram
18 februari, 2016 — 23:21
Tomtan säger:
TAck för turen
19 februari, 2016 — 06:42
Hebbe säger:
Mors.Tackar och bockar,jag är stand in för föräldrarna i Uppsala,dom är på annan ort ett par dagar,,lite fira blir det senare idag när dom kommer hem..Haé Kram.
19 februari, 2016 — 07:12
Lena i Wales säger:
Mycket intressant historiskt att få följa skeppet. Även broupplevelsen, så annorlunda utsikt.
Ha det bra!
19 februari, 2016 — 10:01
trollet säger:
Ja det var en bit av mycket historia det. Härligt att dom får tjäntsgöra även i fred;)
19 februari, 2016 — 13:47
Sara säger:
Häftigt! 🙂
19 februari, 2016 — 15:47
Tove Olberg säger:
Historisk mål!Tänkvärd på sitt sätt.
Kram otrevlig helg!
19 februari, 2016 — 19:13
N säger:
Härliga bilder!! 🙂
20 februari, 2016 — 14:38
Sussi säger:
Stackars lilla båt, så nära vattnet men ändå så långt ifrån 😉
Det är nog tur att hon inte behövs användas längre..
Kram
20 februari, 2016 — 14:38
Åke säger:
Fint dokumenterat 🙂
21 mars, 2023 — 06:31