Det är ovanligt lite köer efter att trängselskatten införts.
Är det skattens förtjänst, tro?
Jag skulle snarare ana att folk har suttit vid sina köksbord med kartor över göteborgsområdet och räknat ut alternativa vägar, där man slipper att registreras för betalning.
Kanske lite längre resväg till jobbet och en liten extrakostnad för bensin, men vad gör det bara man slipper att betala trängselskatten.
Miljövänligt? Inte ett dugg, men kan man klara sig från dumma, orättvisa påhitt så gör det inget!
Sita säger:
Åka längre nu när bensinen är så dyr, då kan skatten vara billigare. Kram
7 januari, 2013 — 10:26
Nett säger:
Något som kanske inte lönar sig i längden kan jag tro. Kram
7 januari, 2013 — 10:32
Svensson säger:
Precis så har jag gjort, jag har svurit på att aldrig köra igenom en enda skattestation, inte ens under dom tiderna dom påstås vara gratis. Har nu planer på att införskaffa ännu ett fordon, för då ställer jag det fordonet innanför tullen och traskar helt enkelt igenom tullen och byter fordon och på så sett slipper skatten, nu skall jag bara se vad det blir för fordon och vad det finns för lämpliga uppställningsplatser för båda fordonen. Troligtvis blir det en moped eller en liten skrotbil för några tusen, men betala tull, det tänker jag inte göra. Skräpet hamnar numera även på gatan, nu skiter jag i vilket, jag har fått nog, och så småningom så sticker jag från detta döende land helt.
7 januari, 2013 — 11:07
Öisare säger:
Kom igen nu snåljåp! Lite kan du väl offra för dina barnbarns skull?
7 januari, 2013 — 12:32
jocke säger:
Är det någon ny mutskandal på gång mellan trafikkontoret och någon betongfirma eftersom trafikkontoret snart grävt hål och byggt flera pyramider i varenda gata. Detta måste kosta åtskilliga miljoner av våra skattepengar varje år!! Underhållet av fartguppen är så bristfällig att guppen orsakar punkteringar på däck och svåra ryggproblem för varubud, sophämtare, räddningspersonal och anläggningsarbetare som har sitt fordon som arbetsredskap. Varje inbromsning och gasning kostar miljön dubbla utsläpp. Vägverket vill bygga bort alla flaskhalsar för att få trafiken att flyta bättre. Stockholm och Malmö satsar massor av pengar på att bygga bättre vägar och gator för att minska utsläppen från fordonen. Stockholm har knappt en tredje del så många farthinder som Göteborg har ändå har Stockholm nästan dubbelt så många fordon registrerade än Göteborg. Vad vill de att man skall göra!? Folk kommer att beväpna sig för att ta sig fram till slut! Vad händer i Angered egentligen!? Här lägger man ner massor av skattepengar på att ta bort fyrfältsvägen som andra mindre städer än Göteborg bygger!! Man bygger bort mötesfri väg till mötesväg 2013. Vad är det för skämt!? Vad är det för inkompetenta människor som fattar dessa usla beslut?
Såg att Volvo slutat göra sina reklamfilmer i Göteborg. Och det kan jag förstå!! Även filminstitut slutar att producera filmer i staden då ett kamera team ej kan färdas på gatorna i denna stad. Gupp på gupp på gupp på gupp. Nej dags att ta med sig företaget och flytta från Göteborg. Hoppas även Volvo överger Göteborg och blickar bortom Sveriges om inte värdens bilfientliga stad Göteborg. Det är bättre att skattepengarna från Volvo läggs på orter som kanske kan satsa och vara med i utveklingen på framtidens fordon i stället för att stjälpa Göteborgs eller Västsveriges största ekonomiska kassa ko Volvo.
Systemet är så ruttet att endast ett företag premieras nämligen västtrafik med höjda biljettintäkter och högre omsättning samt att västtrafik skall höja priset efter införandet av trängselskatten. Men men!! politikerna i styrelsen på västtrafik jobbar ju även på trafikkontoret!! Det är mutskandal om något! Ökade intäkter på västrafik leder till ökade löneintäkter för politikerna i kommunen!! Snacka om rutten kommun!! Fy f..n!!
7 januari, 2013 — 12:18
krulli säger:
Hellre 15 spänn på extra bensin än 8 i tullavgift? Kanske skit samma när det ändå bara är barnen och barnbarnen som får ta konsekvenserna.:)
7 januari, 2013 — 22:23
Per-Anders säger:
Själv har jag naturligtvis ingen lust att betala extra för att köra på vissa vägavsnitt eller broar men inser att många andra länder har vägtullar, exempelvis Norge. En gång när jag åkte taxi i Stockholm påstod chaffören att trängselskatten hade stor folklig förankring i Stockholmsområdet. Trängselskatten gjorde att det blev något färre bilar på gatorna och lättare att komma fram.
7 januari, 2013 — 22:56
Bengt säger:
Utifrån en enda dag kan man INTE dra några statistiskt säkra slutsatser. Absolut INTE om dagen heller inte är en vanlig vardag.
Nej, för att man skall kunna dra några statistiskt säkra slutsatser måste dessa mätningar ske över en period av sinsemellan liknande dagar för att eliminera ev. bias och slumpmässigheter.
Sedan kan dessa mätningar jämföras med tidigare mätningar som skett på samma sätt men där en av parametrarna varit annorlunda!
rekommenderar en GRUNDkurs i statistik!
8 januari, 2013 — 09:30
ansepanse säger:
mm, dumt påhitt, jag håller med, vi har diskuterat det härhemma och visst skulle det vara bättre att ta fast fartsyndare ute på E 20, där skulle de snart få in mycket mer pengar än på det här fånerierna
kramar
8 januari, 2013 — 11:13