Vi hade en av världens bästa skolor, men halkar efter mer och mer när det gäller elevernas kunskaper i olika ämnen.
Som lekman kan man ju bara spekulera i varför.
Nja, lite insatt är jag.
Till att börja med är arbetsmiljön för lärare och elever under all kritik på många skolor i vårt avlånga land.
Lärarna får ofta använda dyrbar tid till att få tyst i klasserna och se till att det är någorlunda lugnt i klassrummen.
Jag undrar varför det är ”tillåtet” att använda mobiler på lektionstid. Ungarna sitter och skickar SMS till kompisar i klassen och på andra håll. Förbjud mobilen i klassrummet! Det finns raster!
Jag undrar varför det finns sk. lärarlösa lektioner.
Jag undrar varför det är så svårt att fånga elevernas uppmärksamhet. Många sitter och gör helt andra saker än vad som är tänkt.
Jag undrar vart tog respekten mot lärarna och kompisarna vägen?
Tyvärr slår allt detta tillbaka på eleverna själva den dag dom ska ta sina första steg i arbetslivet.
Lång arbetslöshet för att man inte förstod bättre hur viktig kunskap är?
Grädden på moset är att så få vill bli lärare med den arbetssituation som är i skolorna idag.
Frågan är hur vi ska ta oss ur detta hjul som snurrar runt runt.
Klockan 10 idag får vi besked om hur det står till med kunskaperna i svenska skolan jämfört med andra länder.
Håller tummarna för att det inte ser alltför illa ut!
Svart på vitt är att de svenska barnen har försämrats i läsning, men förbättrats i naturvetenskap! Hur går det ihop? Läser man sämre, är det kanske muntlig inlärning som gör att andra ämnen kan förbättras!
Det viktigaste av allt är att man kan läsa ordentligt, annars finns det ingen chans att lära något annat heller i skolan!
Skruttmärtha säger:
Alla gillar dom korten. Hon blev glad åt kortet.
Hemskt med skolan. Stackars barn som vill jobba på lektionen.
Tycker oxå det ska vara mobillösa lektioner.
När jag gick i skolan våga man ju knappt sticka upp. Då var det goddag till lärarna och niga.
Kram och ha en bra dag
11 december, 2012 — 08:33
Aurora säger:
Det är illa.
11 december, 2012 — 08:41
Gealach säger:
Jag slutade som lärare av just de skäl du nämner. Orkar inte med hög ljudvolym, stök och bråk hela tiden, plus att det är en helt hopplös arbetsmiljö på andra plan.
11 december, 2012 — 09:37
Hebbe säger:
Tackar,,hålla på och fjanta om pepparkaksgubbar,,när vi har så många andra hiskeliga problem,,som att SJ nu legat i botten i förtroende ligan tillsammans med Ryanair nu i 4 år,,nu säger dom att dom tar till sig av kritiken,och dom ska analysera varför,,,Nu,,,f-n det skulle dom gjort för 4 år sen…Huga så trött man blir..Haé Kram.
11 december, 2012 — 11:14
Hebbe säger:
Ja du Bengt Grive var bra på färger,,han sa en gång ””Mörkvitt””skulle det kanske va nåt..Haé Kram.
11 december, 2012 — 11:17
Ruth i Virginia säger:
Bengt Grive! Jisses, jag kommer ihåg honom från 40-talet, då ja spelade bordtennis i Stockholm. Var han inte själv spelade?
11 december, 2012 — 21:03
Veiken säger:
Här kan du läsa om Bengt Grive som blev en folkkär profil i Sverige!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt_Grive
11 december, 2012 — 21:28
Stevie säger:
Deras kunskaper i att läsa och skriva är totalt värdelösa. Min syster ringde upp läraren då hennes älsta dotter gick i skolan (på 90-talet) för att klaga på hur dålig Emilie var på att skriva Hon skrev ”Hemma” med ett ”M”. Hade en lapp på sin dörr; ”Her bor Emilie”. ”Det är viktigare att de kan läsa” sa läraren till min syster. Hon blev förbannad och sa att ”Kan dom inte stava riktigt så kan dom för fan inte läsa heller”. Men syrrans ord var som vatten på en smörgås, lika med noll. 🙁
Tror knappast det har ändrats under dessa åren med undervisningen. Men hade lärarna fått lov att piska synden ur ungarna (som de fick göra an gång i tiden) utan att bli straffade för barnmisshandel (t.ex 20 rapp i rumpa med rottingen) hade skolan sett annorlunda ut idag. 🙂
Kram
11 december, 2012 — 11:50
Nett säger:
Man kan ju hoppas att utvecklingen blir bra, skolorna idag innehåller allt mer stress både för lärare och elever. Kram
11 december, 2012 — 14:37
Gilla säger:
Jag håller med dig. Det är inte klokt att man får ha mobilen på under lektionerna. Mössor på med mera med mera. Jag är glad att jag gick i skolan, när det var diciplin, så alla skötte sig. Hur gick det med den svenska placeringen? Jag har inte följt med, hade inte tid.
Sv;Det är redan fullt i bottnen på tvättunnan. Det går inte att undvika. Jag har försökt idag ett tag att sticka mer med det svarta garnet, men jag fick ge upp igen. Det får bli, när jag inte blir störd av nån som vill ha svar på saker och ting. 🙂
Kram/Gilla
11 december, 2012 — 17:13
Sita säger:
Nej just nu känns det som om vi går kräftgång. Allt går bakåt. Kram
11 december, 2012 — 18:10
Hebbe säger:
Ops,,skynda dig gratta Daniel,,innan han somnar.Haé Kram.
11 december, 2012 — 19:16
KajsaLisa säger:
Nedskärningar som vanligt ligger väl bakom resultaten. Det gamla talesättet att man får vad man betalar för stämmer nog.
11 december, 2012 — 22:42
Fenixmona säger:
Självklart ska det vara mobilförbud på skolorna och lärarlösa lektioner borde inte finnas! Tyvärr har mycket förändrats och inte verkar det vara till det bättre…Kramiz
12 december, 2012 — 05:59
ansepanse säger:
egentligen förstår jag inte varför det har blivit så att kunskapsnivån har sänkts så där, fast det är ju inbesparningar hit och dit, så det är väl inte konstigt kanske
kramar
12 december, 2012 — 11:17
Ruth i Virginia säger:
Det är inte alltid fråga om pengar. Respekt för kunskap har gått ner. Respekt för föräldrar, lärare, myndigheter, etc. är inte längre diskuterat i hemmen. Språket har förråats till en grad, att svärord inte betyder nånting längre. Jag har märkt det i alla bloggar jag läser. För att inte tala om det som sänds in till tidningarnas ”free for all”!
Ta ett ord som ”skit” t.ex. Det var ett ord som man inte använde när jag växte upp. Man gick inte ens på skithuset; man gick på dass. Nu är det ett skitbra ord att använda, när man inte kan komma på nåt annat. 🙁
12 december, 2012 — 14:31
Veiken säger:
Språket förändras hela tiden och man hänger inte alltid med, men jag blir arg folk saknar respekt för varandra och använder rått språk mot folk i närheten…
13 december, 2012 — 21:24
Inga Magnusson säger:
Bristen på arbetsro klagar både lärare och elever över i den svenska skolan. Det är tråkigt att det inte längre finns verktyg att ta itu med de, ändå rätt få, som sabbar. De har fått lite av fritt spelrum när vi som undervisar bara kan hyssja och tjata.
Ang de här undersökningarna så kan man bli fundersam. Statistik är svårt att tolka rätt. Man konstaterar att en variabel som drar ner kunskapsnivån är att vara flykting / invandrare i första eller andra generationen, om jag tolkar det hela rätt. Men samtidigt så finns inte det med i slutanalyserna och jämförelserna. Finland, som ligger konstant högt i mätningarna, tar inte alls emot flyktingar. Det innebär att man inte behöver satsa extra resurser på svenska 2 och hemspråksundervisning. Och så innebär det att eleverna har lättare att följa undervisningen. Kanske handlar det mer om att vi inte har gett den här elevkategorin tillräckligt med stöd än att skolan i Sverige som helhet är dålig. Men man vågar liksom inte ta i den variabeln, inte på Skolverket och inte bland politiker. Är man rädd för att bli betraktade som främlingsfientliga om man diskuterar resursanvändningen i de här sammanhangen. Tråkigt att man lämnar den diskussionen till ett enda parti, för de får oförtjänt mycket röster på det.
14 december, 2012 — 06:36