Farten dödar är en slogan vi har läst förut och nu ska hastigheten sänkas på vissa avsnitt av E6.
Trafikverket vill sänka hastigheten på 6 avsnitt, där man bedömer är en sk farlig sträcka.
Jag står vid kanten och applåderar, för jag kör ibland en del av dessa sträckor och jag blir mörkrädd när jag ser vilka hastigheter en del tar sig fram med..
Varför kör en del som dom hade eld i baken? Självbevarelsedriften måste vara satt ur spel hos dessa individer. Oftast går det bra, men när det händer om det händer är dom chanslösa att reagera i hastigheter upp mot 150 km i timman eller mer.
Jättebra om säkerheten ökar på vissa sträckor!
HÄR kommer sänkningen
Troligen kommer sänkningen 28 december och det passar bra för det är menlösas barns dag då…..
Aurora säger:
E6:an är ju inte alltid så rak och fin och hastighetsbegränsningar är till för att hållas.Det finns ju en anledning till dem. Många bildårar där. Kram
31 oktober, 2012 — 07:18
Nisseman säger:
HELT FEL!
Sänkt hastighet ger ökad trafiktäthet, ökad trafiktäthet ger fler olyckor. Men framförallt, ökad trafiktäthet ger mer trängsel, mer trängsel ger politikerna mer incitament att införa fler tränselskattestationer. Räkna lugnt med att det inte dröjer länge efter införandet av sänkt hastighet tills det börjar monteras trängselskattestationer också i kranskommunerna… Politikerna har hittat en ny ko att börja mjölka.
De som redan kör alldeles för fort kommer inte att bry sig om en säkning av 10km/h, istället kommer skillnaderna på vägen att bli ännu större, för att inte tala om all irritation över än fler ”snigelförare” som stockar upp trafiken och orsakar köer.
FÖR ökad fart ger lägre trafiktäthet, mindre trängsel och ökad framkomlighet. Det blir inte enklare än så!
31 oktober, 2012 — 07:31
PP säger:
Åker sträckan Kungälv-Göteborg i princip varje dag. Det är inte hastigheten som är problemet, eftersom snitthastigheten en vanlig dag i rusningstrafik rör sig kring 30-40 km/h, så dom där fartdårarna du pratar om, när ser du dom???
Det är trafikanternas mentalitet och påfarternas utformning (Kungälv, Rödbo söderut och Angeredsbron och Rödbo norrut) som är de största problemen. MEN, trafikverket visar ”handlingskraft” genom att byta några skyltar istället för att titta på beteendet och justera trafikflödena genom smartare påfarter.
31 oktober, 2012 — 08:31
Gilla säger:
Jag blev nästan rädd, när jag läste föregående kommentar. Var har han sitt huvud? För han lär i alla fall inte ha något där.
Kram/Gilla
31 oktober, 2012 — 09:48
sladdertackan säger:
Ursäkta fnisset … Jag tror att det heter menlösa barns dag. Menslösa är de säkert också, hahaha
Visst är det bra att hastigheten sänks, men det brukar inte ha så stor effekt på fartdårarna. Fartkameror kanske vore bättre.
31 oktober, 2012 — 10:39
Jesper säger:
Jag brukar hålla 80 km/h på alla motorvägssträckor. I nerförslut låter jag dock bilen rulla på fritt, medan jag i uppförslut självklart låter hastigheten sacka.
Detta körsätt sparar massor av bränsle och leder således till mindre miljöbelastning.
31 oktober, 2012 — 10:54
ansepanse säger:
helt rätt, det tycker jag också, fast har du tänkt på att karlar inte tänker likadant, är det en bra väg det är frågan om så…. ja, du ska gaspedalen i botten
kramar
31 oktober, 2012 — 11:21
murvelina säger:
Åker ofta i Sthlm, sällan ser någon pois när vissa bilister kör slalom i obegripliga farter…
Själv ber man till högre makter bakom ratten.
Åker ju ofta med småttingar i barnstol. Begriper inte varför man behöver köra över 110, Varför så bråttom. Helt rätt – sänk hastigheter. Farten dödar…
Man får dessutom svår pngest av att köra på Autobahn. Ingen , säger ingen klarar en olycka i dylik fart. Bilen är bra, men rattdårarna måste undan. Bötfällas, förlora lappen och mer till.
31 oktober, 2012 — 16:12
Hebbe säger:
Undrar om sänkning har någon betydelse överhuvud taget,,dom som har så bråttom,nu skulle dom få mindre bråttom då,,tror inte dom är läskunniga,,eller så har dom selektivt sifferminne..Samma här känner ingen med dagens namn..Haé Kram.
31 oktober, 2012 — 17:12
Ma säger:
Varför folk kör så fort som de gör tror jag mig ha kommit underfund med. De är helt enkelt fartblinda. Kanske dags sätta upp elektroniska skyltar som talar om hur fort folk kör och vad rekommenderad hastighet är. De brukar ju ha sådana i Stockholms innerstad av en helt annan anledning där. Men de kan säkert användas till detta också…
31 oktober, 2012 — 18:45