Är ett nummer jag ringer då och då när jag är osäker när någon är sjuk. Jag tycker att jag har fått både trevligt bemötande och bra råd genom åren.
Nu anses det att det finns brister i kommunikationen mellan rådgivare och patient. Samtalen var många gånger alltför korta och man frågade inte ut patienten tillräckligt mycket!
Jag har ju aldrig ringt vid allvarlig sjukdom och det kanske är förklaringen till att jag aldrig har tyckt mig bli ”underutfrågad”
Det är bra att man kollar upp och kan se ev brister.
Det gör sjukvårdsupplysningen bättre och tryggare för oss som ringer.
attis säger:
Hej vännen. Jag känner att blogglusten har vaknat till liv igen 🙂
Det numret brukar jag oxå ringa. Tycker man får bra hjälp där. Har deras logga på min blogg oxå. Ha en skön fredag.
Kramen
21 september, 2012 — 08:39
Johanna säger:
Har med ringt någon gång, och har alltid fått bra råd. Men har inte heller haft allvarlig sjukdom.
Men tyckte dem jag pratade med tog tid på sig och senaste gången skämta jag till och med killen jag prata med där.
21 september, 2012 — 09:14
ansepanse säger:
jag har alltid blivit trevligt bemött och verkligen utfrågad så jag har bara positivt att säga om 1177
Sv: båda mina föräldrar kommer från Finland, de flyttade till Sverige i vuxen ålder, jag är född här och mitt första språk var finska, lärde mig prata svenska när jag lekte ute med andra barn, genom åren har jag liksom ”tappat” lite av finskan, jag har aldrig lärt mig läsa och skriva på finska och det är det jag nu tränar på för fulla muggar 🙂
kramar
21 september, 2012 — 09:18
Gilla säger:
Nej! Jag har gudskelov inte behövt.
Kram/Gilla
21 september, 2012 — 09:22
Charly säger:
Min mamma har suttit i rådgivning på vårdcentral och frågar nästan lite för mycket 😉 men hellre det så man inte missar något. Dottern var hemma o hade ont i magen häromdagen o lilla mammsen ringde o ställde alla frågor hon kunde men det fick oxå fram att det inte var blindtarmen etc….
Önskar dej nu en helt underbar helg!
Varma kramar Charly
21 september, 2012 — 10:04
trollet säger:
Det är väl jättebra att det finns ett självklart nummer för förfrågningar vid ”mindre allvarliga symptom”… 112 finns ju alltid annars;)
Sv: ok, jag stannar;) (oh, vad jag önskar jag kunde!)
21 september, 2012 — 10:21
Znogge säger:
Själv har jag lagom bra erfarenheter av sjukvårdsupplysningen fast det är kanske inte samma som det var förr?
Kram
21 september, 2012 — 11:31
Aurora säger:
Vårt Landsting är det sista att ansluta sig. Inte riktigt klart än men sen så får vi se hur det går.
21 september, 2012 — 16:58
Inger Maryissa säger:
Hittills har jag inte behövt ringa det numret…eller mera det kanske beror på att jag inte har tänkt på att jag kan göra det om det har varit något jag undrat över.
Jo, det är bra att de gör sjukvårdsupplysningen tryggare genom att kolla upp och upptäcka om det finns brister
kramar
21 september, 2012 — 18:01
Sita säger:
Jag har aldrig behövt ringa det, men Ellinor har gjort det ofta. Kram
21 september, 2012 — 18:29
Inga Magnusson säger:
Är det alltså det nummer man ska ringa för sjukvårdsupplysning numera? Jag har inte ringt i såna ärenden på länge så jag är inte alls uppdaterad. Bra att det finns och det sparar kanske ibland besök på vårdcentralerna
22 september, 2012 — 05:34