Det händer saker varje dag i trafiken i Göteborg. Spårvagnarna är extra utsatta och det kommer rapporter från tillbud med spårvagnar inblandade, mest varje dag,
I morse hände det som absolut inte får hända. En 17-årig tjej dog i en olycka, där hon hamnade under en spårvagn.
Är det inte snart dags att bygga egna spår för spårvagnar, där folk inte kan korsa gator och vägar för att hinna till en vagn om man är det minsta försenad och har bråttom?
Det är vansinnigt som det är nu. Fotgängare, spårvagnar, bilar, bussar och andra fordon ska samsas om utrymmet. Det måste gå att göra ett helt eget utrymme för spårvagnar.
Mina tankar går till flickans anhöriga……..
Inga Magnusson säger:
Håller med!!! Jag har jätteproblem i Göteborg att hålla ordning på alla andra trafikanter (fotgängare, vilda cyklister, bilar) och så dessutom mitt i alltsammans spårvagnarna! Det vore inte fel med egna spår
3 januari, 2012 — 09:26
Sita säger:
Oj så tragiskt det är. Stopp i livets början. Kramar
3 januari, 2012 — 09:36
Mange säger:
Instämmer. Men sen tror jag tyvärr att spårvagnsförarna (och även bussförarna) här i stan har en syn att de har alltid företräde. Oavsett vad eller vem som kan komma i vägen. de bara plingar/tutar och kör på. Ett konkret exempel på hur våra inkompetenta politiker bidragit till denna syn är alla gamla övergångsställen, där spårvagnsspår passerar, har slipats bort. Den här stan är på väg åt riktigt fel håll…..
3 januari, 2012 — 09:43
Thomas säger:
”Men sen tror jag tyvärr att spårvagnsförarna” Om du läser lagar och förordningarna i stan så är spårvagnarna som har företräde…
det finns bara en sak som har undantag och det är blåljusen
3 januari, 2012 — 11:07
corax säger:
Du kanske skulle lära dig trafikreglerna innan du ge dig ut. Alla utom utryckningsfordon är skyldiga att lämna fri väg för spårvagnar. Därför tar man bort övergångsställena för att inte lura folk till farligt beteende, d.v.s. att kliva ut framför en spårvagn.
3 januari, 2012 — 11:26
Yrkesförare säger:
Hmm.. Tycker ”Mange” ska läsa på Trafiklagtiftningen lite.. I övrigt tycker jag också att man ska separera trafiken mer i Göteborg- även om tragiska olyckor alltid kommer att inträffa. Att inte hålla avstånd till en stor spårvagn är dumt- men kan vi inte alla försöka lugna ner oss i trafiken- oavsett om man är gångtrafikant eller kör väldigt stora fordon..? Tror alla skulle tjäna på det!
3 januari, 2012 — 12:45
rta1 säger:
Dock så har spårbunden trafik (som spårvagn) i princip alltid företräde. Undantaget är utryckningsfordon, processionståg (begravning, demonstation, millitär).
De kan ju vara så att de har ”slipat” bort övergångsställerna, för att inte lura de som går att de har företräde, (Bussar ska naturligtvist stanna vid (obevakade)övergångställer, men gäller ej för spårvagnar.
3 januari, 2012 — 13:23
Anders Johansson säger:
Nej. Ingen har företräde. Det är en missuppfattning. Däremot skall man i många fall lämna företräde för andra. Det är en viktig skillnad.
I detta fall försökte tjejen gena mellan två hopkopplade vagnar. Olyckan är oerhört tragisk men man kan inte på något sätt belasta spårvägen eller föraren för detta. Hon drabbades av tillfällig dumhet och det fick tyvärr denna tragiska konsekvens.
Tyvärr är det alltid folk som piper om ”hur farliga spårvagnarna är” varje gång det sker en olycka. Men om man jämför med annan trafik så sker det få olyckor, men de som inträffar får ofta större proportioner i media, av nån anledning.
4 januari, 2012 — 12:27
Ants säger:
Skärp till Mange är Du verkligen så insnöad,vandrar omkring med skygglappar och förutfattade meningar om att det är politikernas, spårvagnsförarnas fel att en 17 årig flicka klättrar upp mellan framvagnen och släpvagnen på en spårvagn.
Jag beklagar verkligen att tösen omkom och jag har medlidande med anhöriga men släng inte bort det sunda förnuftet.
3 januari, 2012 — 16:42
murvelina säger:
Åh! Vad ont det gör i hjärtat när unga människor omkommer.
Tänker fortfarande på ”Kurtans kompis” – Hans Wiktorsson alias Arne som råkade ut för en allvarlig spårvagnsolycka, som hart när ändade hans skådisbana. (Vi känner honom en aning)
Sn åtskilliga fler olyckor med spårvagn/kollision människa. En god väns dotter hamnade med cykelhjulet i spåret, Föll omkull krossade armbågen och kan nu inte höja handen mot munnen.
Säger som du, ett spår här, en väg där och ”låsta banor”. Se dig för Veiken.
Kram.
PS. Hur var det med de där larmet om frusna bär?
3 januari, 2012 — 09:54
Tommy säger:
Jag ser varje gång jag är i stan,att det har inte förändrats sen jag själv åkte spårvagn och buss för trettiofem år sedan.
Det är något sjukt över dessa spårvagnar, dom passar inte in i människors liv oavsett vad alla miljönissar säger!
Mina tankar går också till hennes nära och kära…
3 januari, 2012 — 10:05
GS säger:
Mina tankar går till flickans anhöriga och föraren som körde spårvagnen!
Det är inte bara att bygga egna spår, utan det finns även ett eget ansvar för fotgängare.
3 januari, 2012 — 10:06
Gilla säger:
Så tråkigt att det kan hända såna olyckor. Jag vet ju inte hur det ser ut i Göteborg med spårvagnarna. Men nog borde de vara avskiljda från annan trafik.
Kram/Gilla
3 januari, 2012 — 10:22
Thomas säger:
Är det inte mer synd om spårvagnsföraren som ska behöva leva med en händelse som beror på ren idioti,,
3 januari, 2012 — 10:42
Veiken säger:
Inlägget skrevs innan GP uppdaterade, så jag hade i dåläget inte de upplysningar som nu finns.
Självklart är det oerhört synd om föraren….
3 januari, 2012 — 11:02
åke säger:
Jag foreslar att du faktiskt laser artikeln innan du uttalar dig. Det extremt oansvariga beteende som 17-aringen uppvisat hade inte avhjalpts av varken enskilda spar eller nagra andra trafikforandringar.
”Allt tyder på att kvinnan försökt klättra mellan vagnarna när spårvagnarna stod stilla på Drottningtorget medan föraren väntade på klarsignal”
Jag kanner med de anhoriga till den har kvinnan men till syvende och sist tycker jag inte man kan saga att det var nagon annans fel an hennes eget.
3 januari, 2012 — 10:53
Veiken säger:
Eftersom jag skrev inlägget innan GP ändrade och uppdaterade inlägget, hade jag ingen möjlighet att läsa i ”förväg”
Faktum kvarstår att det är kaotiskt i stan…
3 januari, 2012 — 11:01
Svempa säger:
Instämmer men blandar inte ihop olika händelser, tycker jag.
3 januari, 2012 — 14:59
Anders Johansson säger:
Tyvärr sker det väldigt ofta. En del människor hyser sådant agg mot spårvägen att de mer än gärna drar felaktiga slutsatser av en händelse för att belägga sin åsikt. Faktum är att spårvägstrafiken har få olyckor och tillbud jämfört med andra trafikslag men det som händer kommer oftare upp på förstasidan i media. Hur många bilolyckor, fotgängarolykor och bussolyckor hamnar på förstasidan på GP, trots att de sker betydligt oftare?
4 januari, 2012 — 12:32
Nick säger:
Det faktum som kvarstår är att det finns alldeles för gott om bloggare som leker journalister och skjuter från höften innan de fått fram fakta…
3 januari, 2012 — 11:05
1056 säger:
Vi som är födda och uppväxta har levt med detta sedan barnsben men alla har inte det.
Dock blir jag fundersam över hur folk tänker?
Agerar de likadant när det står en lastbil med släp vid ett rödljus? Springer de över E6 i rusningstrafik, det står ju i lagen att bilister måste stanna för fotgängare?
Jag känner med familjen men här borde det delas ut en Darwin-award!
3 januari, 2012 — 11:08
PaulThomas säger:
Spårvagnen är miljömässigt överlägsen. Men det måste väl gå att göra det svårare att hamna under själva vagnen? Typ nedhängande ”kjolar” som når djupt ner. En hindrande konstruktion mellan vagnarna, kunde man tänka sig, så att ingen kan befinna sig där. Säkerhetssystem liknande Volvos, som reagerar när fara är å färde i körriktningen.
3 januari, 2012 — 11:25
Lina säger:
Det hänger ner kjolar på vagnarna men på denna äldre vagnstyp så kallad pedalvagn är inte meningen att man ska vistas mellan vagnarna för just där där ”kopplet” finns finns ingen kjol. Hela händelsen är tragisk men tyvärr är det i detta fallet hennes eget fel. Det är och kommer alltid att vara ett problem med folk som ställer sig vid koppel på vagnarna. Det är bara rena turen att det inte sker fler olyckor med ”koppel åkare”.
alla tankar till hennes Anhöriga och vänner som mist henne.
4 januari, 2012 — 18:02
PES säger:
Mycket tragiskt för flickans anhöriga.
Mycket tragiskt för spårvagnsföraren och dennes kollegor.
Men varför skall folk ha så brottom att man springer/hoppar över kopplen mellan två sammakopplade vagnar? Tyvärr går inte detta att bygga bort på dom gamla vagnarna utan det sitter i folks stressade mentalitet att Vi måste fram även om det bryter mot sunt förnuft.
Någon skrev att det är politikernas fel att övergångsställena är bortslipade i spårvagnsspåren och det beror helt enkelt på lagen om spårbundna fordon, en spårvagn har inte vejningsplikt på anna sätt än att man skall köra på ett sådant sätt att en olycka kan undvikas så långt som möjligt, reglerna om väjningsplikt vid markerade övergångsställen gäller gummihjulsfordon men inte hjärnhjulsfordon däribland spårvagnar, fordon för underhåll av räl där dessa går på rälen. Vi hade haft mer olyckor i Göteborg mellan oskyddad trafikant/spårvagn om spårvagnen hade haft vejningsplikt där, den som inser vad en spårvagn väger och hur lätt vagnar glider så hade Vi haft mycket mer olyckor som sagt.
Men det är alltid spårvagnens fel i alla olyckor, problemet är mer djupt rotat än spårvagnen, om folk hade följt lagar och förordningar och inte minst använt den där grå massan man har innanför skallbenet hade det inte skett olyckor, tyvärr så är det som så att att folk inte har tid att tänka till före idag för att man är så jäkla stressad.
Jag körde spårvagn i 9 år innan jag la av mest för folks totala nonchallans mot spårvagnar och dess personal, om folk visste hur många gånger en spårvagnsförare faktiskt räddar liv men bara får ett finger som tack så kanske man kan börja förstå lite av helheten i samhället.
Mvh föredetta kollega till den drabbade spårvagnsföraren.
3 januari, 2012 — 11:31
Robert säger:
Dags för tunnelbana i Göteborg! Det är inte omöjligt att bygga!
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=246
https://www.facebook.com/pages/Tunnelbana-i-G%C3%B6teborg-koalitionen/107405512637826
3 januari, 2012 — 12:04
krulli säger:
Man skulle verkligen lyfta bort spårvagnarna från gatorna. Tydligen hjälper det inte med kunskap och staket för at hålla folk borta från att klättra på ett livsfarligt ställe.
Helt vansinnigt attt göra något sådant, kanske kan någon ungdom lära sig av hennes kostsamma misstag?
Kunde man göra spår upp ”en trappa” istället” så skulle de bli inte bara säkrare utan snabbare också!
3 januari, 2012 — 12:21
Augusta säger:
Oj läste sista kommentaren. Klättra mellan vagnarna då vagnen står still och är 17 år??? Hon måste varit påverkat av något.
Men håller med dig. Då jag besöker Göteborg känner jag mig väldigt osäker att gå över vägarna, tittar och tittar om spårvagnen kommer.
God fortsättning på nya året 🙂
3 januari, 2012 — 12:46
BG säger:
För upplysnings skull vill jag passa på att informera framförallt signaturen Mange om det faktum att spårbunden trafik, inklusive spårvagnar, faktiskt har så kallat absolut företräde i trafiken! Det vill säga att det är upp till ALL annan trafik att vid behov hålla sig undan. Bussar, däremot, skall följa de vanliga trafikreglerna och där finns det verkligen mycket att göra vad gäller urvalet av lämpliga förare och deras utbildning. För att inte tala om underhållet…
3 januari, 2012 — 12:47
Anders Johansson säger:
Då kan jag upplysa dig om att det är fel. Ingen har företräde i trafiken. Det är en missuppfattning. Däremot skall man som trafikant i vissa fall lämna andra företräde! Det är en viktig skillnad.
I detta fall spelar det dock ingen roll eftersom den förolyckade försökte klättra mellan två vagnar.
4 januari, 2012 — 12:35
Jan-Erik säger:
Hela tiden ondgör sig folk över bussar och spårvagnar. Tänk om dessa fordon inte fanns hur skulle Ni då ta Er fram förutsatt att ingen hade bil. Återstår cykel eller apostlahästarna. Många av de olyckor som sker beror inte på bussarna eller spårvagnarna och ej heller på dess chaufförer utan det beror på oansvariga gång- och biltrafikanter som dels bara går- eller kör ut framför dessa fordon utan att tänka på hur långa bromssträckor dessa fordon har. Att ge bussar och spårvagnar egna körfält som är inhägnade skulle göra en viss del att undvika skador men inte allt. Ta bara dessa ungdomar som åker på kopplen, de skulle inte kunna undvikas utan skulle fortgå. Den största nyttan skulle nog vara om folk började besinna sig då en buss eller spårvagn är i närheten och i första hand sluta stressa då detta är en stor orsak till olyckor både bland de oskyddade trafikanterna samt de skyddade.
3 januari, 2012 — 13:05
Nett säger:
Läste detta med, så tragiskt att det skulle hända. Kram
3 januari, 2012 — 13:27
Sand mellan tårna säger:
Nä men fy så hemskt. Läste i GP imorse att 2 spårvagnar krockade igår.
3 januari, 2012 — 13:53
Trammaster säger:
Det är dags att folk tar och lär sig de lagar och regler som gäller. Spårvagnstrafiken lyder under samma regler som all annan fordonstrafik, föraren är skyldig att göra det han/hon kan för att undvika en olycka – men samtidigt ÄR övrig trafik – med undantag av utryckningsfordon och begravningståg – skyldig att lämna spårburen trafik FRI VÄG! Ibland är det så att man måste visa att man tänker köra, för att komma fram genom den här sta’n, men med den yrkesskicklighet vi förare har så vet vi hur vi ska hantera vagnen (ja, vissa undantag finns, det ska medges) och 98% av alla ”hemska situationer” är inte ett dugg dramatiska eftersom föraren har koll på vagnen. De som gör situationerna farliga är de gående och bilister som fullkomligt struntar i lagar, regler och att visa hänsyn. Det är dags att tala om hur många människor som räddas av spårvagnsförare varje dag på grund av deras skicklighet i att framföra sitt fordon, och därigenom undvika ännu fler dödsolyckor orsakade av människors respektlöshet.
3 januari, 2012 — 14:17
Spange säger:
DOCK så står det att flickan har försökt klättra från den ena vagnen till den andra, vilket är en väldigt dumdristig sak att göra. Hon var oansvarig och tyvärr så fick det ett tragiskt slut. Men skyll inte bara på att det är kaos i stan osv, alla andra kan ju anpassa sig efter det. Man får ta hand om sig själv och varandra.
3 januari, 2012 — 15:13
PES säger:
Hon klättrade inte från ena vagnen till den andra utan tog ”genvägen mellan vagnarna över kopplet.
Tragiskt för alla inblandade blev det iallafall.
4 januari, 2012 — 11:52
ansepanse säger:
otroligt hemskt och tragiskt, tycker som du att trafiksituationen har blivit kaotisk i Gbg
kramar
3 januari, 2012 — 17:32
Sara säger:
Jättetråkigt att det händer något sådant. Men ärligt, det är inga som helst problem att hålla koll på spårvagnarna. Och sedan finns det faktiskt något som heter eget ansvar. Exempelvis är det inte meningen att man ska klättra mellan spårvagnarna. Man kan inte göra en redan dålig kollektivtrafik sämre för att folk inte kan sköta sig.
3 januari, 2012 — 19:26
Mia säger:
Jag håller med dig helt och hållet om det egna ansvaret!
3 januari, 2012 — 21:25
Anders Andersson säger:
Vilket jävla populistiskt skitsnack som bubblar ur en del okunniga individer här. Olyckor pga. dumdristighet och dåligt omdöme kan aldrig byggas bort. Sådana har vi rätt gott om i Stockholm också, både på tunnelbanan och spårvägarna (de sistnämnda går till 90 % på egen avskiljd banvall). Senast på nyårsaftonen då en drulle ramlade ned under ett tåg på Tvärbanan – genom ren tur miste han inte livet.
3 januari, 2012 — 20:59
PES säger:
Till Er som tycker att man ska bygga tunnelbana i Gbg och därigenom få bort dödsfallen, tyvärr hjälper inte detta då det sker fler dödsolyckor i Stockhoms tunnelbana än i Göteborgs spårtrafik, räknat per vagnkm och år.
4 januari, 2012 — 11:55
Anders Johansson säger:
Det stämmer. Mellan 20 och 80 personer per år omkommer i tunnelbanan varje år. Variationerna beror på lokala omständigheter och fluktuerar kraftigt. Men det är en majoritet med olyckor där personen försöker ta sitt liv eller nån försöker ta livet av någon.
Dock är det inte det som skördar flest dödsfall i Stockholms tunnelbana, utan det är luftkvalitén som orsakar flest dödsfall. Olika rapporter säger olika saker men gemensamt är att samtliga fastslår att de skadliga partiklarna i tunnelbanan orsakar långt fler dödsfall än de som dör genom påkörning.
4 januari, 2012 — 12:40
Selma säger:
Jag tycker alltid att det är lite otäck med just spårvagnar. Tunnelbana känns mer som om de tunga tågen är för sig själva.
4 januari, 2012 — 13:35
En Norrköpingsbo säger:
Vad är det för fel på Göteborgarna skulle jag vilja säga. Är verkligen folk i den staden så stressade. Norrköping har haft spårvagnar sedan 1904 och det är mycket, jag säger mycket, ovanligt att någon blir påkörd av spårvagnar. Tror inte ens det är en handfull personer som har blivit det de senaste 30 åren.
Sker något i Norrköping är det ofta krock bil och spårvagn. Men endast med plåtskador som följd.
Men det är tragiskt för alla inblandade. Speciellt anhöriga och spårvagnsföraren.
4 januari, 2012 — 15:49