God morgon världen!”
Jag har sovit min sköhetsömn ordenligt i natt och ska nu ta mig an den nya dagen. Det regnar fortfarande, men det är ingen risk att jag ska somna på jobbet idag.
Piloter däremot har det svårare att hålla sig vakna. Varannan säger att dom har somnat ofrivillligt bakom spakarna. Långa ansträngande pass sägs vara orsaken. Tur för oss som flyger är att dom inte är ensamma i cockpit.
Dessutom kan man ta fel beslut när man är trött, så det är ett hot mot flygsäkerheten.
Personligen tvekar jag inte att flyga, men det finns några bolag jag aldrig skulle åka med.
När det gäller tågen, som står stilla i parti och minut är det nog hela SJ som sover. Hoppas ingen lokförare somnar under färd. Han är ensam därframme…….
Sand mellan tårna säger:
Usch det där ville jag inte läsa med tanke på hur mycket vi flyger. God morgon på dig!
19 oktober, 2011 — 09:31
Fredde säger:
Föga förvånande. Jag känner flera piloter, och jag är inte avundsjuk på deras arbetsförhållanden.
19 oktober, 2011 — 10:15
Stevie säger:
Själv har jag hållt på att somna flera gånger på vägen hem ifrån Lund när jag varit där och fått gjort biopsier!
Tur att jag åker sjuktransport och inte kör själva.
🙂
Önskar Dig med Prince en fin Onsdag!
Kramizar
Stevie
19 oktober, 2011 — 11:14
Emma säger:
Jag längtar till helgen igen!
19 oktober, 2011 — 11:35
Aurora säger:
Vi hade en manlig tandköterska som vi kom på med att sitta och sova på toa. Han försvann då och då och syntes inte till på lång tid. Kram
19 oktober, 2011 — 14:44
krulli säger:
Jag vet hur det känns när man helt enkelt inte kan hålla ögonen öppna och man sluter dem en kort stund.
19 oktober, 2011 — 16:59
Joakim säger:
Lokföraren har dock hela hytten full av säkerhetsannordningar som övervakar färden, inkl hastighetsbegränsningar, stoppsignaler samt i vissa fall, även vägövergångar. Dessutom skall ett fotsteg hållas i ett mellanläge för att tåget inte skall bromsas till stopp automatiskt, så du kan allt känna dig trygg på tåget!
19 oktober, 2011 — 18:36
Freedomtravel säger:
När vi flög inrikes i Vietnam och landat hoppade en pytteliten pilot ut, som såg ut att vara 12 år ungefär. Det var han nog inte, men jag är glad att jag inte såg honom INNAN vi skulle flyga… Å andra sidan kanske han var ung och pigg och höll sig vaken!!!
19 oktober, 2011 — 18:53
Ruth i Virginia säger:
Man behöver inte vara stor och stark för att flyga ett plan. T.ex. ”Air Force I”, Obamas plan, har en kvinnlig pilot. (De flesta vietnameser är småväxta)
Min västa flygtur var i USSR 1988. Flög från Tashkent till Bukhara. Det var hål i väggarna, golvmattan var trasig, säkerhetsbältena kunde inte kopplas ihop och landningen var som ett trestegs-hop. Hop, skip and jump!
20 oktober, 2011 — 18:28
Veiken säger:
Tur att jag inte var med i DET planet. Du kom ner välbehållen i alla fall 🙂
21 oktober, 2011 — 19:05
ansepanse säger:
ja det är tur att de inte sitter där längst fram helt ensamma
kramar
19 oktober, 2011 — 20:53
Inger Maryissa säger:
Jag har också hört om detta att piloterna är så trötta att de somnar bakom spakarna
ganska skrämmande, och ja tur att dom inte är ensamma i cockpit
kram
19 oktober, 2011 — 23:22
Inga Magnusson säger:
Tur att jag inte flyger eller åker tåg för den delen. När man kör bil så märks det väl om man somnar.
Undrar om piloterna sover samtidigt eller en i taget?
20 oktober, 2011 — 07:10
Ama de casa säger:
Vi ska flyga imorgon, hoppas att åtminstone en är vaken…
Förut i alla fall, så hade SJ-lokförarna ”död mans grepp”. Om dom somnade så släppte man greppet och tåget stannade. Men det går säkert att spärra på nåt fiffigt sätt så man slipper stå där och hålla hela tiden…
21 oktober, 2011 — 10:57