Patienterna står inte längre med mössan i hand och litar inte alltid på läkarens ord, utan tar reda på så mycket som möjligt själva. Ifrågasätter, kollar upp om läkare och sjukvårdspersonal är fällda i HSAN, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Det har blivit allt vanligare dom senaste tio åren och läkarmakten har förskjutits en del.
BRA! Nu är det upp till bevis. Det är dags att kavla upp ärmarna och ta fram alla kunskaper man har som läkare.
Sjukvården mår bra av att granskas på ett sunt sätt.
Jag ställer inte upp på att hänga ut folk på nätet. Det finns instanser man kan vända sig till om fel har begåtts.
Enklast av allt – om du inte är nöjd: Byt läkare! Det har du rätt till!
Selma säger:
Jag har sådan tur att jag inte ens är presenterad för min läkare. Jag har hittills snarast tyckt att det där med att vara listad är fånigt för sådana som mig. Jag kan ta den som blir över liksom. Jag tror det vore skillnad om jag hade någon åkomma som krävde läkarbesök i samma ärende fler gånger.
12 september, 2011 — 08:07
Sand mellan tårna säger:
Ja med dagens teknik kan man granska det mesta ganska rejält. Bra!
God morgon!
12 september, 2011 — 08:17
Majsan47 säger:
Ett klokt inlägg som alltid. Min läkare har sämre och bättre dagar, men jag är i stort sett väldigt nöjd med honom. Kram från Majsan
12 september, 2011 — 08:30
Janne säger:
Man måste vara om sig och kring sig för att få reda på något. Ha en fin dag !
12 september, 2011 — 08:53
Petra säger:
Jag håller med dig, bättre att byta läkare än att hänga ut någon på nätet.
Kram
12 september, 2011 — 09:24
biggan säger:
så sant, bra att saker granskas ordentligt i dag, kram biggan
12 september, 2011 — 10:07
Ama de casa säger:
Det är jättebra! Nuförtiden finns ju internet som gör att man kan kolla upp saker och ting mycket lättare än förr.
12 september, 2011 — 11:22
Ma säger:
Så sant så. Det är bara att byta om man inte är nöjd. Annat var det förr i världen…
12 september, 2011 — 13:21
Sita säger:
Ja det är skönt att man kan byta om man inte är nöjd. Ringde VC idag o får komma den 18 okt om blodtrycksmedicinen. Kram
12 september, 2011 — 14:40
Inger Maryissa säger:
Jo, det är nog bra att man som patient inte som förr behöver stå med mössan i hand och bocka framför läkaren
utan har möjligheten att ta reda på saker själv och ifrågasätta
Fast samtidigt är det ju viktigt att känna att man kan lita på vad läkaren säger, diagnoser osv.
att det blir ett ömsesidigt förtroende
Men man blir ganska rädd när man läser och hör om alla misstag som händer inom sjukvården, och att många gånger det är så krångligt…långa väntetider osv
kram
12 september, 2011 — 21:47
Inga Magnusson säger:
Vilket lyxproblem med vilken läkare man ska välja! Här i Årjäng finns inte någon fast läkare längre på vår vårdcentral fast jag tror det borde vara minst tre. Det är bara tillfälliga gäster, som i och för sig kan vara bra, men som inte kan vara någon egen läkare.
13 september, 2011 — 05:38
Anna säger:
Det är bra att patienterna blivit mer pålästa. det är ett måste idag för attman ska få den vård man har rätt till och som behövs. Min erfarenhet är att läkaren nästan aldrig föreslår något utan man får komma på det själv.
Det kan vara svårt att kritisera läkarna för de har stor makt och kan skriva en massa skit i journalen som man sedan får lida för.Ibland tycker jag också att de har en förmyndarattityd- jag vet vad som är bäst för dig. Sånt gillar jag inte.
15 september, 2011 — 11:43