Saabs deadline går ut idag och 800 underleverantörer ska helst gå med på att få 10% av vad bilföretaget är skyldiga och resten 90% i höst. Leende Müller talar vitt och brett om hur mycket pengar kineserna redan har betalat och ska betala. Ta av dom pengarna då och se till att produktionen kommer igång – annars LÄGG NER SAAB!
Det finns pengar att släppa ner i Müllers egen kista, det kallas visst bonus!
Underleverantörerna ska också leva och att bara få 10% av vad Saab är skyldig för levererade varor är ett hån för alla som jobbar där.
Satsa i stället på annat i Trollhättan och ”hatta” inte fram och tillbaka. Bilbyggarna har redan slitits mellan hopp och förtvivlan i många år….att dom orkar!
Släpp kreativiteten fri till alternativa lösningar i Trollhättan.
Inget lär ju hända så länge Saab står stilla i väntan på något – vadå?
PS: Vadå – blev besked dagen före Midsommarafton att inga löner kan betalas ut – det saknas pengar för arbetarna…….. undrar hur mycket Müller plockar ut i egen ficka…. LÄGG NER SAAB NU, innan ännu större skada sker för dom anställda och underleverantörer…….
norah4you säger:
Håller helt med.
Underleverantörer är inte Saabs Banker. De måste också leva.
Inte ett öre till Saab Automobile. Däremot behöver underleverantörerna hjälp när Saab Automobile går omkull, inte om de gör det. Vi är förbi det stadiet nu. Man kan inte äta bröd på nästa års skörd innan den finns och är malen.
21 juni, 2011 — 10:16
Leffe säger:
Ärligt, kan du inte ut o resa istället för att skriva i din blogg. Blir bara trött på människor som önskar alla ut i arbetslöshet.
21 juni, 2011 — 10:19
Yvonne Johansson säger:
Håller med. Jag gillar annars SAAB bilarna. Har haft flera st. Mormor och mamma hade SAAB när jag var liten. Min Fostermamma hade också några. Man satt så bra i dom och dom var bra vinterbilar. Min fostermamma tog körkort när hon var runt 50 år och hennes kör skolelärare uppmanade henne att skaffa en automat bil. Hon hade dom sk. rem Johan först som hade det igentliga namnet DAF, som volvo sålde, därefter så köpte hon SAAB när hon började städa på en bil firma i Lidköping som sålde SAAB. Det var SAAB 900 och dom var utmärkta vinterbilar som gick som en båt genom drivorna. Dom nya bilarna nu för tiden kan man knappt se vad det är för sorts bil, om man inte ser märket. Alla bilar ser nästan likadana ut tycker jag. Lite trist.
21 juni, 2011 — 10:48
murvelina säger:
Tycker samma som dig. Lägg ner Saab, det är otroligt hur holländaren myglar med Kinesiska intressenter och Antonov, som nu avstår…tydligen.
Begriper inte att storyn Saab fått rulla så länge. Och jämmeligen så synd det är om de anställda.
Sitter på verandan om bloggar, undrar över vind och väder, släkt och vänner som ska trängas mellan bord och stolan. För regn blir det antagligen på midsommar… Fy!
Ha det gorr och Kram till en klok dam.
.
21 juni, 2011 — 11:15
Znogge säger:
Jag undrar verkligen hur det ska gå. Om det ska gå…
Kram
21 juni, 2011 — 13:59
ansepanse säger:
nej det verkar ju inte bättre än att Saab andas med sina sista andetag och kanske är det helt enkelt bäst att det blir ett bokslut
kramar
21 juni, 2011 — 20:55
Inga Magnusson säger:
Kan bara hålla med Dig! Saab har inte gått med vinst på 20 år om jag minns rätt och efter det här så lär man inte kunna sälja några stora mängder bilar i fortsättningen heller. De duktigaste arbetarna försvinner väl också till andra jobb under tiden det bråkas hit och dit. Naturligtvis är den nuvarande ägaren ute efter att stoppa pengar i egen ficka, det är ingen vägörenhet han håller på med. Han har ju beviljat sig själv en rejäl lön från företaget och den betalas nog ut oavsett om andra får något. Och ju längre tid det håller på, desto mer pengar hinner han få.
22 juni, 2011 — 07:17
Selma säger:
Nu vill man faktiskt att det ska hända något på riktigt. Jag tycker att Leffes kritik är gravt orättvis. Jag antar att du inte har så stor påverkan på vare sig Saab, kineser, regeringen eller andra intressenter i den soppan. Jag som blev hämtad från bb i en sprillans ny Saab, en tvåtaktare, vill att Saab ska finnas men jag tror inte att det är bra för vare sig människor eller ett samhälle att leva i osäkerhet hur länge som helst. Går det inte att rädda så måste man få ställa om.
22 juni, 2011 — 09:43
Staffan V säger:
En liten korrigering, Victor Muller har sin bonus innestående så han har inte tagit ut den. Konkar Saab får han inga pengar.
För övrigt har Inga Magnusson fel i siffran 20 år, den rätta siffran är tre år (2008).
23 juni, 2011 — 15:15
veiken säger:
Den som vill kan läsa det här:
http://www.fokus.se/2008/12/saabs-utdragna-dodskamp/
Inga vinstår så långt ögat når, nåja några få då……
23 juni, 2011 — 15:50
Staffan V säger:
Enligt veiken så är det Björn Elsässers personliga tyckande man ska grunda sin analys på. Jag är mer skeptisk till det och man kan t.ex. på http://www.thetruthaboutcars.com/2009/11/swedish-government-saabs-books-were-cooked/ läsa att man funnit att GM fifflade med bokföringen.
26 juni, 2011 — 23:06
norah4you säger:
Bara de som inte kan läsa ekonomiska rapporter och handlingar och som inte kan ett dyft om den biten kan få det till att GM fifflade med bokföringen. Verkligheten är den att GM fick pytsa in betydligt mer pengar än vad någon journalist eller annan presenterat. Saab gick med brakförlust. Inget annat.
Om Saab hade gått med vinst, så hade inte amerikanska regeringen godkänt att Saab skulle läggas ner eller säljas.
27 juni, 2011 — 21:24
veiken säger:
🙂 🙂
27 juni, 2011 — 21:25