Hur tänker man när man lägger ut en bild på en sexåring och pekar ut henne som meningsmotståndare ?
Hon var tillsammans med sin pappa på ett stökigt torgmöte i Landskrona, där man fotograferade motdemonstranter och lade ut bilderna på sin blogg!
En sexårig flicka! HALLÅ! En sexåring gillar att blåsa i visselpipa, gärna så högt som möjligt!
Hon har inte en aning om politik eller andra ”vuxengrejor” och ändå väljer man att hänga ut en SEXÅRING!
Det säger allt om SD
jan svensson säger:
Vilken dålig förälder!
Är man så dum, att man tar med sig sin lilla dotter på liknande tillställning får man skylla sig själv!
Vad hade hon där att göra,
8 juni, 2010 — 08:20
veiken säger:
Skylla sig själv? Sexåringen?
8 juni, 2010 — 09:00
anton säger:
Ja det säger även allt om föräldrarna.
Är man rädd om sitt barn tar man inte med dom på dylika tillställningar,det har väl inte ungått någon att vi har grupper i det svenska folket som förespråkar våld för att lösa konflikter.
Att inte glömma bilder från mellanöstern med barna som kastar sten mot soldater,Var föräldrarna är kan man undra.
8 juni, 2010 — 08:30
Hilfe! säger:
Men visst är det lite skillnad på barnuppfostran och barnuppfostran?
http://www.lisistrata.com/2005specialedossier/013linfanzianegata1.htm
8 juni, 2010 — 08:31
Danne säger:
Det säger mer om vänstern. Att dom tar med sina barn på farliga saker och indoktrinerar dom redan vid ung ålder. Det var det som var SD:s poäng.
Att SD visar bilder på odemokratiska idioter räknas som en stor nyhet, men samtidigt missar tidningarna att en SD:are fått sitt hem sönderslaget bara för att personen tillhör SD.
Det räknar jag som en större nyhet.
Ungar ska inte vara med på våldsamma ”motdemonstrationer”eller ”ship to Gaza”. Ändå ser vi hur vänstermuppar konstant släpar med sina ungar på sådant.
Det är inte SD:s fel eller ansvar. Frånta dom vårdnaden!
8 juni, 2010 — 08:33
veiken säger:
Häng inte ut en sexåring!
8 juni, 2010 — 09:03
Lisa Lusis säger:
Tycker det säger mer om dig än om SD. Än så länge har inte ni vänsterfacister lyckats förbjuda rättigheterna att fotografera på allmänna torg och gator, även om det är alldeles uppenbart att ni är för begränsade av dom mänskliga rätt och friheter.
Jag skulle snarare vilja ställa en fråga till dig, hur är man funtad om man drar med sig ett 6årigt barn när det råder lynch stämning bland våldssugna vänsteraktivister på stan.
VPK människor är uppenbart dåliga föräldrar!
8 juni, 2010 — 08:38
veiken säger:
Häng inte ut en sexåring! Inlägget gällde inget annat!
8 juni, 2010 — 09:02
Niklas säger:
Detta är osmakligt. Hoppas den här nyheten leder till att folk omvärderar SD och satsar sin röst på någon av de andra partierna istället. Ett parti med denna syn på barn ska naturligtvis inte sitta i riksdagen.
Bra att alla stora tidningar tar upp detta!
8 juni, 2010 — 08:48
JO säger:
Haha, det inlägget säger mer om dig än om att 6-åringar inte ska stå i folkmobbar. De ska gå i skola … ej syssla med aktiviteter som faktiskt är olagliga (finns något som heter yttrandefrihet och mötesfrihet) som att störa några som har torgmötet.
Ifrågasätt pappan istället!
8 juni, 2010 — 08:49
veiken säger:
Häng inte ut sexåringar!
8 juni, 2010 — 09:01
Dennis säger:
Till er som skuldbelägger sexåringen och dennes pappa: Enligt artikeln togs ett fyrtiotal bilder av motdemonstranterna, man valde att publicera tre, varav en på den lilla flickan.
I min mening så kan man inte göra så då flickan omöjligtvis kan ”hata demokrati”, hon vet ju inte ens vad det är.
Det är därmed förtal och det är straffbart, punkt slut.
Sen är man ingen dålig förälder för att man tar ut sitt barn på stan en eftermiddag, tycker ni verkligen det bör ni absolut inte skaffa några.
8 juni, 2010 — 09:13
marie säger:
SD ville bara visa hur fel det var att störa en demonstration och låta ett barn blåsa i visselpipa, det var allt!
8 juni, 2010 — 09:25
J dawg säger:
Ja det ska SD till för att göra en sån här sak. Hurvida det är rätt eller fel att ta med sitt barn på en demonstration tycker jag är helt upp till varje förälder att bedömma själv.
Dock tycker jag det är lustigt att SD känner att dom måste hänga ut en 6 åring på internet. Snacka om att välja sina motståndare.. Patetiskt.
8 juni, 2010 — 09:27
Olof säger:
Veikens budskap är följande ”Häng inte ut en sexåring!”. Det håller jag med om. Ännu värre är det att göra sexåringar till medbrottslingar när man begår brott. För det var vad fadern gjorde. Han störde SD:s demonstration, och det är olagligt. Dessutom gav han sin dotter en visselpipa, så att hon själv kunde åstadkomma ljud och störa (och därmed begå brott, hon också).
Brottsbalken, 16 kap, 4§:
Om någon genom våldshandling eller oljud eller på annat dylikt sätt stör eller söker hindra allmän gudstjänst, annan allmän andaktsövning, vigsel eller begravning eller dylik akt, domstols förhandling eller annan statlig eller kommunal förrättning eller allmän sammankomst för överläggning, undervisning eller åhörande av föredrag, döms för störande av förrättning eller av allmän sammankomst till böter eller fängelse i högst sex månader.
8 juni, 2010 — 09:28
bill säger:
löjligt har det nån betydelse om flickan hamnar på ett foto
typiskt kommunister jag tror nog dom flesta fattar att felet ligger på föräldrarna som protesterar mot demokrati.
8 juni, 2010 — 09:34
Beck säger:
Även om man inte ska ta med barn på dylika tillställningar skall vall knappast SD inte hänga ut en sexåring. Och nej 6-åringar ska inte gå i skolan. Ett parti skall färegå med gått exempel, det där är rena rama fashistfasonerna. Iof är de ju typ också fashister =).
8 juni, 2010 — 09:41
Abo säger:
En sexårig flicka! HALLÅ! En sexåring gillar att blåsa i visselpipa, gärna så högt som möjligt!
-lika oförstående då som nu så gillar hon att vara med i artikeln.
Annars har SD en poäng även om jag inte stödjer dem.
8 juni, 2010 — 10:05
Bitterbettan säger:
Javisst: det var inte särskilt genomtänkt att ta med ett barn till ett sådant möte. Det har många som kommenterat här helt rätt i. Men detta var knappast något som 6-åringen valde och kunde ta ansvar för själv. Kritisera gärna föräldern för detta, men lämna ungarna utanför detta!
8 juni, 2010 — 10:18
ansepanse säger:
håller helt med dig Veiken, häng inte ut 6-åringar i tidningen
kramar
8 juni, 2010 — 10:26
diana säger:
Jag kan säga att jag inte förstår hur man tänker när man tar med en sexåring till en sådan sammankomst, men att hänga ut en sådan liten med bild går tvärbort. Usch så mycket billiga politiska poäng som försöker tas innan valet. Smutsigt blir det, från båda håll.
8 juni, 2010 — 10:29
Pihlbaoge säger:
Frågan är väl hur mycket man hänger ut ungen som man hänger ut föräldrarna.
Är det så som du säger, att ungen inte ha någon aning om vad det är för ställe den är på (vilket antagligen är sant) så har den antagligen ingen aning om vad det är SD har gjort heller.
Typ som när GP visar bilder på småbarn med texten ”Lisa njuter också av vårvädret”. Det är en bild på en unge, men vem fan bryr sig för det. Är det också att hänga ut barn?
Däremot säger det som så många andra redan påpekat väldigt mycket om föräldrarna att de tar med sig en 6:åring när de ska förstöra ett helt vnaligt partimöte för att de ogillar partiet som håller mötet.
8 juni, 2010 — 10:46
qwerty säger:
Barnsoldater finns numera även i Sverige. Barnsoldater brukar förekomma i klassiska U-länder där hänsynslösa människor hämningslöst utnyttjar barnens oförmåga att ta självständiga beslut.
Utan att vara jurist tror jag det finns grund för allmänt åtal mot pappan.
Ändamålen helgar inte alltid medlen.
8 juni, 2010 — 11:04
Josefine säger:
Bra Veiken. Fattar verkligen inte hur SD kan vinna sympati på att hänga ut ett barn (!) men efter att ha läst kommentarerna ser jag till min fasa att de kanske har gjort det? Fulltsändigt obegripligt.
Det må så vara att man tycker att barnet inte hör hemma i situationen, att man ser det som en ursäkt att smutskasta ett barn som inte hunnit börja i skolan än är bisarrt och skrämmande.
8 juni, 2010 — 11:27
Oldtimer säger:
Smutskasta? Hänga ut? Föräldrarna släpade med ungen och fick henne att delta i ett brott. Som resultat av det finns hon nu på bild. Vad är problemet? Ingen normalt funtad människa tror väl att det var hennes egen idé?
Har man idioter till föräldrar kan man hamna på bild i olämpliga sammanhang. De borde ta mig fan förlora vårdnaden om sin dotter!
8 juni, 2010 — 12:36
GabbZ säger:
Varför ta med sig sin sexåriga flicka till ett sånt här ställe?
Nej nej, pappan skulle inte tagit med henne dit. Så enkelt är det. Sen får Sd va hur bra/dåliga dom vill. Ungen skulle inte varit där!
8 juni, 2010 — 12:41
veiken säger:
Till Stefan!
Jag publicerade inte din kommentar, eftersom du
angrep någon som hade kommenterat mitt inlägg tidigare!
Dessutom fick även jag på pälsen av dig!
8 juni, 2010 — 12:58
Stefan säger:
Veiken:
Det enda jag skrev till nämnda person var att det är hyckleri att bli så upprörd över bildpubliceringen, men samtidigt helt blunda för det eviga störandet av SD:s sammankomster, vilka är grundlagsskyddade. Det är alltså ett väldigt grovt brott att hindra dessa möten.
Jag hävdar fortfarande att du och nämnda person inte nämnt ett ord om denna terror och den förföljelse som finns mot Sverigedemokrater. När SD:are inte kan föra ut sin politik, misshandlas eller knivhuggs, då står du tyst. Eller alla gånger vi behandlas odemokratiskt och inte får tillgång till det andra partier har tillgång till, det är inte värdigt en demokrati och Sverige kan med dessa metoder heller inte kallas annat än en skendemokrati!
Varför kräver inte du och nämnda person att pappan skulle ha gripits, tillsammans med alla andra som begått kriminella handlingar. Varför kräver inte du att visseplpipor beslagtas av polisen som står en meter ifrån mötesstörarna?
Det är frågor du bör ställa dig och sen åter fråga dig om det inte är rätt att visa bilder på denna terror. Ska du vara arg på någon så är det barnens föräldrar. Det enda fotografen gjort är att ta bilder på mötesstörare och skicka dom till Sverigedemokrater som valt att visa upp 46 bilder, = alla man hade på bild, för allmänheten.
Någon gång måste man väl sätta ned foten? Själv hoppas jag på en motanmälan när nu pappan gett sig till känna. Hoppas han dömd för sina brott mot grundlagen och jag hoppas han blir av med vårdnaden om sitt barn, så hon slipper utnyttjas i våldssammanhang.
8 juni, 2010 — 13:24
veiken säger:
En sexåring ska inte hängas ut! H*n har överhuvudtaget inget ansvar what so ever!
8 juni, 2010 — 13:34
Leif säger:
Nja.. Jag var inne och tittade på ”orginalet” och som vanligt var det vår ”eminenta ( nåja )” press som inte vinklade, utan ljög rakt av.
SD,s eller rättare sagt bloggen, det kom från, har ett tänkvärt resonemang, nämligen.
Är det ok att släpa med sej sin sexåring för att begå brott och där chansen för våldsamheter är skyhög. Hos vänstern och hos pressen är det tydligen ok Förmodligen där någonstans började medias hat och förvrängning.
Själv håller jag med ”SD ”. Vad är det för sorts föräldrar?
och precis som SD bloggen anser jag att barnet verkligen är ett offer för sina föräldrar.
8 juni, 2010 — 13:45
neon säger:
Vad man tycker om SD i denna fråga är irrelevant. Barn och poltiska demonstrationer hör INTE ihop, spelar ingen roll om det är motdemonstrationer mot SD, KA som demonstrerar vid 1:a Maj, stenkastning i Gazaremsan, moderater som har konferens etc..
Allt är lika fel. Att innefatta barn i poltiska engagemang är både patetiskt, ynkligt och korkat. Man pådyvlar barnen ett val de själva inte kunnat göra.
För egen del har jag en politisk uppfattning, men skulle aldrig drömma om att släpa med mina barn i olagliga poltiska aktiviteter, inte lagliga heller för den delen.
8 juni, 2010 — 14:26
rolf säger:
Har du tjänat mycke pengar idag på bloggen.du måste väll haft flera tusen bloggare läsare hos idag.ha en skön kväll.kram
8 juni, 2010 — 15:52
Hillevi säger:
Jag blir mörkrädd. På allvar.
8 juni, 2010 — 19:49
Nattis 2.0 säger:
Så sjukt, och att så mycket folk försvarar det.
En dåres försvarstal är väl att peka på någon annan och säga; men h*n gör ju också så?
Odemokratisk och man tjötar om brottsbalk hit och dit.. och menar på att jämföra det med en gudstjänst. Hmmm
11 juni, 2010 — 23:04