När jag gick min fina promenad genom stan igår, såg jag några tiggare sitta och hålla ut sina händer. Jag blir så illa berörd, men jag skulle aldrig ge en slant till dom.
Jag vet att det kommer folk från andra länder och åker runt i Sverige, för att sedan åka hem till sitt land när tillräckligt har samlats in. Några ensamma, i grupp eller tiggarligor! Enligt GP idag hade en lägenhet använts av 20-25 tiggare. Betald av socialtjänsten och egentligen avsedd för två personer.
En kompis till mig gick och köpte en hamburgare och gav en tiggare. Han blev så f*bannad eftersom det inte gav klirr i kassan. Jag trodde att dom var hungriga.
Jag vet att jag drar alla över en kam nu och det finns säkert undantag.
Nu ska tiggarna skickas hem och det känns bra.
Dom har ju en gång haft råd att ta sig hit……..
Förbjud tiggeri på våra gator!
Anders säger:
Jag kan tänka mig att tiggarna av någon skamlös typ har blivit lovade guld och gröna skogar om dom kommer till Sverige mot att de lånar pengar till resan…
15 april, 2010 — 08:56
anton säger:
äntligen ett rätt beslut från makthavarna.
men fet lär väl inte dröja länge förrän nån med
världens samvete dyker upp,det var nån
i en artikel som grymtade och ville skänka bort skattepengar.
15 april, 2010 — 09:00
Kecke säger:
Antar att du då även förbjuder Rödakorset och andra insamlande organisationer. För det är väl också ett slags tiggeri…
15 april, 2010 — 09:10
Johan säger:
Tiggare:
”Person som (för sin 1. familjens försörjning (kringvandrande)) tigger; äv. dels allmännare: fattig person, dels klart nedsättande; särsk. i sådana uttr. som fattig tiggare”
Låter det som en bra beskrivning av röda korset?
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
15 april, 2010 — 15:03
marcus säger:
Kan dom inte göra en räd i angered med, det hade löst mer problem…
15 april, 2010 — 09:13
Lisa säger:
Tiggeri och spelande av musik, där endast tre ackord finnes som spelas om och om igen, om och om igen om och…… FÖRBJUD TIGGERIET OCH DEN BROTTSLIGHET SOM ÄR FÖRENaD MED DEM! ps. märkligt att dessa tiggare oftast består av rumäner……
15 april, 2010 — 09:16
Sd-väljare 2010 säger:
Ja det börjar ju närma sig valet nu så det är väl änna på tiden att något händer.Kommer för min del att rösta på Sverigedemokraterna som säkert tar sig in i riksdagen denna gången.Annars vore det märkligt.
15 april, 2010 — 09:17
Lipton säger:
Äntligen görs det något åt detta är så trött på att se dessa tiggare. Det senaste var att man gick omkring med en käpp i ena handen och sedan skakade på ett ben och huvud bara för man skulle se handikappad ut, såg 5 stycken sådana på en sträcka av 100 meter… Ger aldrig pengar..
15 april, 2010 — 09:42
D säger:
Lipton
Kan bara hålla med, har inte varit i huvudstaden på ett tag men såg detta nya inslag. Två män inom en radie av 50m som hade en varsin krycka och skakade på ett ben och höll ut en mugg.
Jag blir nästan förnärmad när de verkar tro att man ska köpa sådant dåligt skådespeleri. Dom ska UT och inte PUT.
15 april, 2010 — 10:52
William säger:
När jag läser dina ord får jag en jobbig känsla. ”Jag vet att jag drar alla över en kam nu och det finns säkert undantag” skriver du.
Eller mitt favoritcitat: ”Dom har ju en gång haft råd att ta sig hit.” Hur mycket självbestämmande tror du att dom här människorna har? Den summa en smugglare skulle begära kan dom inte samla ihop i Göteborg, ens på några månader.
Du är den sista jag skulle vilja resa genom livet med.
15 april, 2010 — 11:26
sannof säger:
Ja hu det är lite obehagligt med tiggeri.. här i dalarna är vi rätt besparade från sånt som tur är..Sv Vore kul om man kunde jobba med sin hobby.. men inte tror jag att det blir i stor skala.. Men man vet aldrig..=) Tack fördina lyckönskningar…
15 april, 2010 — 11:34
Agnetha säger:
Det är skillnad på tiggare och tiggare. Man ser lätt vilka som är i behov av stöd och de skulle bli jättetacksamma för en hamburgare och lite värme. När jag besöker min dotter i Sthlm och vi befinner oss inne i city ger jag alltid till dessa samhällets olycksdrabbade. Det värker i hjärtat av att se dem.
Agnetha
http://agnetha52.blogspot.com/
15 april, 2010 — 11:34
Krille säger:
Skönt att polisen äntligen börjar rensa bort tiggarna från stan.
15 april, 2010 — 12:09
norah4you säger:
En av tiggarna i Nordstan åker ibland linje 17 med månadskort till Hjalmar. Kvällstid.
15 april, 2010 — 13:41
Vildvittran säger:
Visst blir man berörd av de människor som sitter och tigger. Men oftast är det ett spel för galleriet.
De har pengar till mat och det de behöver. De sitter och ser handikappade ut utan ex ett ben. Men när de gått därifrån kan man se dem gå helt vanligt. Sitter med smutsiga kläder och småbebisar i famnen för att man skall tycka synd om dem. Nej tack skicka hem dem till sina egna länder. Vi har egna landsmän som behöver vår hjälp istället.
Vill vi att våra gator skall se ut som ex thailand där det sitter tiggare i varje hörn? Jag hjälper gärna där behov finns men då skall det vara under ärliga former och inte skådespeleri.
15 april, 2010 — 13:50
Malin säger:
Jag säger som Fylking: ”Äntligen!”
Bort med detta pack från våra gator.
15 april, 2010 — 14:30
Anonym säger:
Men tror ni verkligen detta är organiserad brottslighet.Det är ju aldrig nån som ger dem nåt.Kan ju ej vara stora pengar i tiggeri i alla fall.
15 april, 2010 — 14:57
ansepanse säger:
nej, inte ska de komma hit och sitta och tigga
15 april, 2010 — 15:39
Yvonne säger:
Tiggare vill ju trycka på våra känslor.Det finns dom som är fattiga men de sitter inte och tigger för de har en viss stolthet i sig.Jag hjälper gärna folk,men då vill jag se någon sorts resultat. Kram!
15 april, 2010 — 15:42
Camilla säger:
Äntligen händer något med dessa tiggare som smyckar nästan varenda hörn i stan. Om man skall tycka synd om dem eller förakta dem det är frågan många gånger. Om det nu är organiserat och hjärnan bakom detta, gömmer sig bakom dessa människor (offer?) hur skall lagens ordningsmän hitta dem. Vad hindrar dem från att hitta nya ”tiggare”. Tyvärr så tror jag att dessa insatser löser problemmet kortsiktigt det kommer tillbaka igen, troligen i någon ny form. Pga av dessa tiggare och även säljare (något irriterande) undviker jag att komma till Göteborg.
15 april, 2010 — 15:54
SWING säger:
Kasta ut skiten från sverige !!!!!!!!!!!!
15 april, 2010 — 16:54
Anders S säger:
”En kompis till mig gick och köpte en hamburgare och gav en tiggare. Han blev så f*bannad eftersom det inte gav klirr i kassan. Jag trodde att dom var hungriga.”
Japp, jag har upplevt samma sak i Indien. Tiggaren blev skitsur, när han fick mat. Han förföljde min fru och mig skrikande och höttande. Konduktören på den buss, som vi skulle ta, fick avvisa den ursinnige tiggaren – han förföljde oss upp på bussen…
15 april, 2010 — 19:31
Hillevi säger:
Ja, det har du verkligen gjort!
15 april, 2010 — 21:31
Hillevi säger:
Sv. Ja, det har du verkligen gjort!
15 april, 2010 — 21:31
kloppan säger:
jag ger aldrig pengar till tiggare heller av den enkla anledningen att folk som bor i sverige har mat iaf.. även om det inte är mkt mer.. man blir ju totalblåst i de flesta fallen
kram
15 april, 2010 — 21:43
Bob säger:
Jag gave en 20-lapp till en tiggare en gång, men när jag skulle gå igen, så frågade hon om hon kunde byta den mot en 100-lapp som jag hade i plånboken.
Det var den första gången jag gav pengar, och den sista gången.
16 april, 2010 — 05:34
Hedvig säger:
Bor i Paris där det finns tiggare/uteliggare i VARJE hörn och på samtliga tunnerbanestationer. De finns i princip överallt och jag får en känsla av att detta är vanligt förekommande i Frankrike då jag även stött på många i andra franska stöder jag bott i. Polisen, som också finns, ÖVERALLT, har aldrig någonsin (såvitt jag vet) kört bort en tiggare och de är helt integrerade med den urbana stadsbilden.
Blev lite förvånad i början när jag kom hit att de tillåts ”bo” i tunnelbanan (i London hade detta aldrig skett, där har jag flertalet gånger sett polisen köra bort folk) och sova ”permanent” i stationernas hörn. Även på gatorna är det samma sak.
På samma gata jag bor ”bor” ironiskt nog en tiggare/uteliggare utanför heminredningsbutiken ”Habitat” då de har en varmluftsfläkt vid sin varumottagning. Där har han en tältsäng, musikbandspelare, sin ”tiggarkopp”, sovsäck, kläder osv. och många andra av stadens uteliggare kommer förbi och snackar. Vid ett annat hörn har några slagit upp ett 2 mannatält osv.
Tilläggas bör att jag inte bor i förorten utan vid Place Bastille i 4:de arrondissemanget=väldigt centralt och dyrt!
Först kände jag mig illa berörd när man går förbi ca. 50 tiggare varje dag. Men inte så att jag tycker att ”de ska bort från gatorna” utan en känsla av medlidande.
Vill poängtera att jag ALDRIG i hela mitt liv skänkt en slant till någon tiggare oavsett i vilket land jag befunnit mig i/deras nationalitet. Jag stödjer hjälp till andra människor och tror på att man ska hjälpa människor långsiktigt och inte genom att skänka pengar.
Det jag blir lite förvånad över när jag läser GP’s artikel och kommentarer är folks upprördhed över detta. Samtliga verkar vara emot att skänka pengar till tiggare och om således ingen gör detta finns det ingen marknad för denna ”organiserade brottslighet” och tiggarna kommer väl då flytta sin verksamhet till ett med lönsamt land?
Nu pratar jag ju givetvis inte om uteliggare men vart drar man gränsen? Uteliggarna har oftast en placerad kopp vid sin sovsäck likaså de som bara sitter med en ryggsäck och skylten ”J’ai faim” (Jag svälter) utanför livsmedlesbutiken, eller hos de två som ligger utanför min bankomat.
Samtliga ber om pengar men är det den ”organiserade brottsligheten” dvs. folk som enbart kommer till ett land för att tigga som man vill åt?
Förlåt, nu kanske jag har en overklig syn på hur människor är men jag tror ju knappast att deras önskan är att försörja sig på tiggeri. Deras önskan är att förkovra pengar. Hade haft ett riktigt intresse av brottslighet hade de väl ägnat sig åt en verksamhet som inte syns (butiksstöld eller ficktjuveri te.x). Gatutiggeri är ju högsta grad synligt!
Om det nu är så att det är de organiserade brottlingarna man vill åt tycker jag inte att man bara kan direktutvisa folk utan då får man göra en polisutredning först där man kartlägger organisationen och styrker brott precis som vid vilket annat brott som helst!
Att känna sig illa berörd är ingen trevlig känsla men att hela tiden blir påmind om hur samhället ser ut gör att jag också varje dag känner enorm tacksamhet att jag har möjlighet att låna pengar från CSN för att gå en språkkurs vid ett universitet i Paris! Att jag har valet att skaffa ett extrajobb utöver skolan men väljer att inte göra det för att jag verkligen vill fokusera på mina studier!
Det blir jag påmind om varje dag när man går förbi mannen utanför La Sorbonne som ligger helt utslagen barfota med sin papperskylt mitt i vintern. Ingen trevlig känsla men det är nog så nyttigt att bli påmind och det absolut minsta jag kan göra är att känna tacksamhet! Och känner man bara upprördhet riktad mot den enskilde tiggaren tycker jag att man ska tänka om och antingen skänka lite medlidane/känna tacksamhet eller göra något konstruktivt med denna upprördhet, typ medverka/starta organiserad hjälp för tiggarna.
PS. Vet inte om det var denna blog eller en annan under GP’s länk men de tiggare GP skriver om kommer från Rumänien som är medlem i EU och därför att rätt att arbeta fritt inom EU’s gränser och är inte asylsökande
16 april, 2010 — 07:30
razoreatspoo säger:
Vad gör det dig för skillnad om du ger någon 5 spänn. De kanske behöver den till mat, kanske till knark eller sprit, kanske för att köpa toapapper till 25 pers. Det är 5 spänn! Jag alltid cash om jag har småpengar på mig. Det är växelpengar för mig, för dem betyder det nånting. Oavsett vad det är. Att säga att de eller de skall bort ifrån våra gator är sinnesjukt. Man kan ju tycka att alla möjliga typer av människor förstör stadsbilden. I Stockholm mår jag mest illa av bönder som kommer till Gamla Stan och köper vikinga-t-shirts. Alternativt Östermalmsdamerna som kommer ut från NK med 10 påsare i vardera handen med innehåll för säkerligen 10 000 kronor.. och som sen vägrar att ge en tiggare 5 kr.
16 april, 2010 — 11:31
Roggan säger:
Kan bara hålla med dig. Kramiz
16 april, 2010 — 12:28
Liberal säger:
Har stött på dessa typer otaliga gånger.. varje gång blir jag bara irriterad.
Jag är inte för att förbjuda tiggeri men detta är nåt helt annat än ”vanligt” tiggeri.. Dessa personer har aldrig slagits ut från vårt samhälle, förlorat hem och jobb osv som våra hemlösa tex.. Dom har jag full sympati för, ger en slant om tillfrågad, köper faktum osv..
Men dessa..? Aldrig i livet!
De har gjort en lång resa från rumänien och liknande hela vägen hit.. bara för att tigga. (och i viss mån även stjäla) Det är allt dom är här för: att tigga som nån sorts affärsidé.
Ofta organiserade i ligor..
Skicka ut dom.
16 april, 2010 — 22:14